تاریخچه : دستاوردها و اهداف کارگروه های اولیه انجمن

 

·         تلاش در جهت شناخت و آموزش و گسترش هنرایران زمین در راستای خواسته ها و اهداف انجمن .

·         تلاش و حمایت از فرهنگ و هنر ایران زمین در کسب اعتبار جهانی.

·         دفاع از حقوق فرهنگی و صنفی اعضا در حیطه فعالیت های قانونمند ایشان.

·         ایجاد بانک اطلاعات تخصصی از هنرمندان و موسسات و نهادهای فرهنگی و هنری ملی.

·         ایجاد واحد های تحقیقاتی و آموزشی در حوزه فرهنگ و هنر ملی.

·         بالابردن آگاهی جامعه در زمینه اهمیت و نیاز کشور بخصوص جوانان به شناخت فرهنگ و هنر ایران زمین.

·         رفع مشکلات حقوقی و صنفی اعضا از طریق برقرار ساختن ارتباط با سازمان ها و نهادهای دولتی ذیربط.

·         کوشش در جهت احراز صلاحیت و کسب مجوزهای متعدد به عنوان یکی از مراکز تخصصی و ذیصلاح در مسائل حقوقی و حرفه ای در کلیه زمینه های فرهنگ و هنر کشور.

·         فراهم آوردن امکانات فعالیت تشکیلاتی اعضا در جهت هویت یابی به عنوان یک نهاد فرهنگی ارتقاء سطح کیفی و کمی آگاهی ها و دانش و بینش اعضاء درشناخت هنرهای ملی ایران .  جلب همفکری و مشارکت فعال اعضاء و هنرمندان در شناخت واحیاء هنرهای اصیل ایران،  فراهم آوردن وسایل مشارکت همه جانبه اعضا و هنرمندان شناسایی و شناخت استعدادهای درخشان در زمینه های مختلف هنرهای ملی .

·         ارزیابی کیفی آثار هنری و فرهنگی از تمام جهات و تشویق برای تولید آثار برتر.

·         اقدام به تشکیل گردهمایی ها ، مسابقات ، جلسات و جشنواره های هنری، به منظور بحث و گفتگو و تبادل نظر و شناخت و شناسایی و معرفی آثار هنرمندان ملی و تجلیل از خادمین و خلق کنندگان این قبیل آثار.

·         کوشش در جهت اعتلاء و اشائه هنرهای ملی در قالب نشریات، کتب، جزوات و بهره برداری از امکانات ویدیویی و رایانه ای در این زمینه.

·         تشویق و ترغیب اعضاء در جهت ایفای نقش اساسی در جریان هنر ملی کشور و مشارکت فعال در زمینه حل مسایل اساسی هنری بوسیله ایجاد تسهیلات و ارایه مشاوره های لازم به مراجع دولتی و خصوصی و برقراری ارتباطی مستقل و هماهنگی با آنها در خصوص رشد و توسعه هنرملی .

·         کوشش برای ایجاد امکانات آموزشی در جهت ارتقاء سطح آگهی هنری و فنی اعضاء و تقویت روح بررسی و خلاقیت در زمینه هنرهای ملی.

·          اقدام به تشکیل دوره های کوتاه مدت آزاد هنری در زمینه هنری در ابعاد گوناگون.

·          برگزاری مسابقات هنری در ارتباط با هنرهای ملی و اقدام به تشکیل و برپایی نمایشگاه از آثار هنرمندان و تهیه و گردآوری و چاپ و نگارش کتاب ، جزوه و مقاله در زمینه هنرهای ملی با اخذ مجوز لازم.

·          فراهم آوردن امکانات برای اعضا و پژوهش و مطالعه پیرامون معضلات و تهیه و تدوین طرح ها و برنامه های فرهنگی هنری و ارایه پیشنهادات سازنده و عملی به دست اندرکاران امور هنری.

 حمایت از حرکت های بالنده و نوآور ارزشمند هنرهای ملی ایران و برقراری تبادل و گفتگو میان هنرمندان ایران و جهان و همچنین ایجاد ارتباط با انجمن های مشابه و مجامع فرهنگی هنری در داخل و خارج از کشور و عضویت در چنین مجامعی که مغایرتی با قانون کشور نداشته باشند.

 

 

هیات موسس:
هیات مؤسس انجمن خانم ها شروین مشتری خواه و سیما مشعوف و آقای محمد فتحیه هستند.

مجمع عمومی:
مجمع عمومی از کلیه ی اعضای اصلی تشکیل می شود و در هر 6 ماه یک بار تشکیل جلسه می دهد.

شورای مرکزی:
شورای مرکزی از 5 نفر عضو تشکیل می شود که برای مدت دو سال با رأی مجمع عمومی انتخاب می شوند.
شورای کنونی:

خانمها: آیدا آبادپور ، نیلوفر پرزیوند ، مهرنوش تنگستانی ،  گیتا مشایخی(عضو جانشین) ، الهام عسگری راد (عضو جانشین)  و آقایان: مصطفی محمدی ، مرتضی محقق

دبیر:
رییس شورای مرکزی است و برای مدت یک سال به وسیله رأی اکثریت شورای مرکزی از بین اعضای شورا انتخاب می شود.

دبیر کنونی: خانم نیلوفر پرزیوند

بازرس:
از طرف مجمع عمومی برای مدت یک سال از بین اعضا انتخاب می شود و وظیفه نظارت  بر کلیه فعالیت های اجرایی انجمن را دارد.

بازرس کنونی : آقای احسان کرمی

 

عضو:

به تمام هموندانی گفته می شود که انجمن را در راه رسیدن به اهدافش یاری می نمایند.

کارگروه ها:

 

از آن‌جا که گریبان‌گیرترین مشکل جامعه‌ى ایرانى، مشکل فرهنگى است و از آن روى که فرهنگ‏، پایه‌ى تمام بخش‌هاى گوناگون زندگى از هنر گرفته تا سیاست و اقتصاد است، پس یکى از بایسته‌ترین خویشکارى‌هاى افراز برپایى کارگروه‌هاى گوناگون انجمن بر پایه ى آرمان‌هاى فرهنگى آن است.

 

  یکى از زیرپایه‌ترین نیازهاى فرهنگى ما، آشنا ساختن جوانان با بن‌مایه‌هاى ادب ‌گران‌سنگ پارسى است. چه ‌بسا پدران و مادرانى که زمان یا توانایى آشنا ساختن فرزندانشان را با بن ‌مایه‌هاى ادب ملى ندارند از این‌رو فرزندان‌شان اندک اندک از خویشتن خویش بیگانه مى ‌شوند که آسیب‌پذیرى‌‌هاى فراوانى را در پى خواهد داشت. برپایى دوره‌هایى چون شاهنامه‌شناسى، حافظ ‌پژوهى، بررسى شعر هم‌روزگار و... نخستین گام در این راه خواهد بود.

 

کارگروه ادبیات:

 

 

 تاریخ ایران سرشار از پستى و بلندى و فراز و نشیب‌هاى بى ‌شمار است؛ از روزگاران شکوهمند باستان تا تازش‌ها و بى‌فرهنگی‌هایى که تازش‌گران به این سرزمین روا داشتند که به گفته‌ى فردوسى بزرگ «یکى داستان است پر آب چشم» که این ستم‌ها تنها براى بسیارى کافى بود که تمام فرهنگ، زبان و هویت ملى خود را از دست بدهند اما به پایمردى بزرگان بسیارى؛ ایرانى،ایرانى ماند و فرهنگ و زبان خود را نگه‌داشت. سپس خیزش پرافتخار مشروطه و بیدارى دوباره ایرانیان که خون نوینى را به رگ‌هاى میهن‌مان دمید تا پستى و بلندى‌هاى دگر تا امروز ایران؛ همه و همه بایستى‌هایى است که جوان ایران باید بداند، چرا که «آینده، برآیند ناگزیر گذشته و حال است». گروه تاریخ بر آشناسازى جوانان با تاریخ این مرز و بوم استوار است.

 

کارگروه تاریخ:

 

هنر از دیرباز در این سرزمین جایگاه ویـژه‌اى داشته است. از معمارى ساختمان‌ها گرفته تا نغمه‌هاى شورانگیز خنیاگران ایرانى. بدین‌رو گام نهادن در این راه براى انجمن افراز بسى بایـسته است. یکى از بزرگ ‌ترین نیازهاى زمانه‌ى ما ایرانیان براى پدید آوردن کشش در دل جوانان به سوى بن‌مایه‌هاى ورجاوندى چون گاهان و شاهنامه و حافظ و...، خنیاگرى یا موسیقى است. نغمه‌ها و آهنگ‌هاى شورانگیز که فراخور هر یک از این بن‌مایه‌ها بتوانند شورى در دل‌ها پدید‌آورند و شنونده را به‌ سوى گنجینه‌هاى ادب و فرهنگ ایرانی بکشانند، گروه هنر راه را براى شالوده‌ریزى یک جهان‌بینى آرمانى برخاسته از فرهنگ ایرانى فراهم می آورد.

کارگروه هنر:

 

میهن ما داراى تیره‌هاى گوناگونى است که در درازاى تاریخ بر پایه‌ى فرهنگ و تاریخى مشترک یگانگى بى ‌مانندى را در طى هزاره‌ها داشته‌اند. آشنایى با این تیره‌ها و ویژگى‌هاى هر کدام از آنان به مانند زبان‏، جغرافیاى محل زندگى، هنرها و آدابشان پایه‌ى کار این گروه است. دراین راستا این گروه شکل گرفت تا با بازدید از یادمانهاى تاریخى و موزه ها زمینه اى براى آشنایى بیشتر و از نزدیک هم‌وندان با جاذبه‌هاى ایران ‌‌زمین فراهم آورد تا هم‌وندان آشنایى بیشترى با زیبایى‌ها و سازه‌هاى باستانى و تاریخى ایران بیابند، خستگى از تن بزدایند و هم در کنار یکدیگر روحیه ى کار گروهى را گسترش دهند.