افراز در ویکی پدیا

انجمن فرهنگی ایران زمین (افراز)، یک سازمان مردم‌نهاد سمن (NGO)، غیردولتی و غیرانتفاعی است که در سال ۱۳۸۰ بنیادگذاری شده و دارای پروانه و اعتبارنامه از سازمان ملی جوانان و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران است. این انجمن در ۱۱ سال گذشته بی وقفه فعال بوده است.[۱]

آرمان اظهار شده این انجمن در اساسنامه‌اش پاسداری از ارزش‌های فرهنگی و گرامی‌داشت فرهنگ ملی بوده‌است. «افراز»، کوتاه‌شدهٔ «انجمن فرهنگی ایران‌زمین» است و خود هم به معنای فراز، بلندی و افراشتن.[۲]

زمینهٔ کاری[ویرایش]

زمینه کاری اظهار شده این انجمن، موارد ذیل می‌باشد:

  • آشناسازی و آموزش نسل جوان با تاریخ و ادب و هنر و دیدنی‌های ایران‌زمین. مراد از ایران‌زمین، گسترهٔ فرهنگی ایران بوده و محدود به مرزهای سیاسی ایران کنونی نمی‌شود. مثلاً حوزه برپایی جشن نوروز، مطابق با مرزهای کنونی کشور ایران نیست.
  • پژوهش برای روشن‌سازی گوشه‌های تاریک تاریخ و فرهنگ و هنر ایران با تأکید بر استوارسازی وحدت ملی.

برنامه‌های انجام شده[ویرایش]

انجمن افراز در سال‌های گذشته برنامه‌هایی را در تهران در تالارها (سالن‌ها)، آمفی تئاترها، دانشگاه‌ها، فرهنگسراها، موزه‌ها و کاخ‌ها با همکاری دیگر کانون‌های مردم‌نهاد، نهادهای دانشجویی، دانشگاهی، بنیادهای فرهنگی، مراکز فرهنگ‌ی شهرداری‌ها و همچنین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بر‌گزار کرده‌است

نوروز[ویرایش]

همایش نوروز در اسفندماه ۸۶ در تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی تهران بر‌گزار شد،[۳]

همایش نوروز در اسفند ۸۷ در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران در راستای پشتیبانی از ثبت جهانی نوروز در فهرست میراث فرهنگی و معنوی یونسکو بر‌گزار شد،[۴][۵]

جشن نوروز در اسفند ۸۸ در کاخ سعدآباد به فرنام جشن ثبت جهانی نوروز در یونسکو و مجمع عمومی سازمان ملل بر‌گزار شد [۶]

مهرگان[ویرایش]

جشن مهرگان در تالار فردوسی دانشگاه تهران (مهر ۸۸) بر‌گزار شد. [۷][۸]

جشن مهرگان در خانه فرهنگ شهرداری منطقه هفت تهران (مهر ۸۹) بر‌گزار شد. [۹][۱۰] و جشن مهرگان در خانه شهریاران جوان شهرداری تهران (سال ۹۰)[۱۱] با تاکید بر اهمیت جشن باستانی مهرگان و بایستگی ثبث آن در فهرست آثار معنوی (ناملموس) کشور بر‌گزار شد.

جشن مهرگان (مهرماه ۱۳۹۲) در مرکز فعالیت های فرهنگی هنری شهرداری تهران بر‌گزار شد. [۱۲]

دیگر جشنها[ویرایش]

همچنین همایش روایت مرزها به شادباشی تیرگان در خانه شهریاران جوان. و جشن اسفندگان در دانشگاه علم و فرهنگ (سال ۱۳۸۹)[۱۳] بر‌گزار شده است.

از دیگر فعالیت‌های این انجمن می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. برگزاری جشن‌ها و شادروزهای کهن ایرانی، از جمله نوروز (۱۳۸۴)، اردیبهشتگان (۱۳۸۲)، خردادگان (۱۳۸۳)، تیرگان (۱۳۸۶)، مهرگان (۱۳۸۸، ۱۳۸۹، ۱۳۹۰)،[۷][۱۰][۱۴] آبانگان(۱۳۸۵)، شب چله (۱۳۸۶)، دیگان (۱۳۸۴)، جشن سده (۱۳۹۰)،[۱۵] اسفندگان (۱۳۸۴، ۱۳۸۵، ۱۳۸۹)،[۱۶] جشن نیلوفر (۱۳۹۰)[۱۷] و جشن دهمین سالگرد بنیادگزاری انجمن در شهریور ۱۳۸۹.[۱۸] در جشن‌ها و برنامه‌های انجمن افراز، گروه‌های موسیقی و نمایشی و مجریان و شاعران حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای و همچنین هم‌وندان هنرمند خود انجمن به هنرنمایی پرداخته‌اند.
  2. برگزاری همایش‌های تاریخی و پژوهشی و بزرگداشت‌های نام‌آوران، بزرگان و نمادهای فرهنگی ایران زمین، از جمله: فردوسی (۱۳۸۶)، مولوی (۱۳۸۶ و ۱۳۸۸) و شاملو (۱۳۸۵)،جنگ چالدران (۱۳۸۶)،[۱۹][۲۰] تن‌پوش‌های ایرانی با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری (۱۳۸۷)[۲۱] و همایش جزایر خلیج فارس از نگاه اسناد (۱۳۹۰)[۲۲] در همایش‌های انجمن افراز، استادان و پژوهشگران بنام کشور به سخنرانی درباره موضوع همایش پرداخته‌اند.
  3. نشست‌های رونمایی و نقد و بررسی کتاب‌های چاپ شده در کشور در موضوع تاریخ و فرهنگ ایران که از میان آنها می‌توان از نشست گفتگو و پرسش و پاسخ با پروفسور هاید ماری کخ ایران‌شناس آلمانی و نویسنده کتاب از زبان داریوش در تیرماه ۱۳۸۲ نام برد.[۲۳] از دیگر نشست‌ها می‌توان به کتاب اسطوره‌شناسی پهلوانان ایرانی (شروین وکیلی)[۲۴](دی‌ماه ۱۳۸۹)، تاریخ هخامنشیان دانشگاه خرونینگن (مرتضی ثاقب‌فر)[۲۵][۲۶](اردیبهشت ۱۳۹۰) و لیلی‌های لیبرال (عبدالحمید ضیایی)[۲۷](خرداد ۱۳۹۰) اشاره نمود.
  4. کوشش در راستای ثبت آیین‌ها و شادروزهای کهن ایران در فهرست ملی میراث معنوی ایران.[۲۸]
  5. برگزاری دوره‌های آموزشی از جمله بازخوانی تاریخ ایران باستان (پنج سال پیاپی)، آشنایی با تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران[۲۹] و آشنایی با تاریخ هنر، و دوره‌های شاهنامه‌خوانی و مولوی‌خوانی و شب شعر که گاهی با حضور استادان برجسته و گاهی با ارائه پژوهش‌های خود هم‌وندان گروه‌های انجمن انجام شده‌است.
  6. برگزاری سفرهای گردشگری به چهارگوشه کشور ایران و بازدید از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، هنری و طبیعی کشور.[۳۰]
  7. چاپ نشریه درونی انجمنی با نام نامه افراز و سپس سورای افراز با بهره‌گیری از مطالب پژوهشی به قلم استادان و همچنین پژوهشگران انجمن.

ساختار سازمانی[ویرایش]

مهمترین رکن انجمن مجمع عمومی است که با حضور همه اعضا پیوسته و دارای حق رای (که بنابر اساسنامه باید ۱۷ تا ۲۹ سال سن داشته باشند) دست‌کم دو بار در سال بر‌گزار می‌شود. در نشست‌های عادی میان‌ِسال و پایان سال درباره مهمترین مسائل انجمن تصمیم گیری می‌شودو همچنین گزارش عملکرد اعضا خوانده شده و به پیشنهادها و انتقادهای اعضای مجمع رسیدگی می‌گردد. مجمع عمومی انجمن در نشست پایان سال خود، با برگزاری انتخابات شورای مرکزی و بازرس انجمن را برای مدت یکسال بر می‌گزیند.

شورای مرکزی انجمن دارای پنج عضو اصلی و دو علی‌البدل است که اعضای آن برای مدت یکسال برگزیده می‌شوند. شورای مرکزی حق تصویب هر مصوبه‌ای را -به شرط آنکه با اساسنامه انجمن در تضاد نباشد- دارد.

دبیر انجمن یکی از اعضای اصلی شورای مرکزی است که از سوی این شورا برای مدت یکسال برگزیده شده و ریاست شورای مرکزی و دبیری انجمن را بر عهده می‌گیرد.

بازرس انجمن برای مدت یکسال از سوی مجمع عمومی برگزیده شده و وظیفه نظارت و بازرسی بر عملکرد شورای مرکزی و کل انجمن را دارد. بازرس گزارش خود را به آگاهی مجمع عمومی می‌رساند.

هسته‌ها انجمن برای پیگیری بهتر و تخصصی‌تر کنش‌های پژوهشی و ستادی خود، از سال ۱۳۸۹ فعالیت‌هایش را در قالب سه گروه با فرنام ستاد اجرایی، کانون گردشگری وکانون پژوهش‌های ایرانشناسی انجام می‌دهد. گروه‌ها دارای آیین نامه داخلی بوده و اعضای آن، دبیر و دیگر مسئولیت‌های گروهی خود را برای یکسال گزینش می‌کنند. هریک از اعضای شورای مرکزی مسئولیت نظارت بر یکی از گروه‌ها را بر عهده می‌گیرند. بنابر اساسنامه و آیین‌نامه‌های داخلی انجمن، هر ایرانی علاقه‌مند به زمینه کاری انجمن و همراستا با آرمان‌های آن به شرط مطابقت سنی، (۱۷ تا ۲۹ سال) می‌تواند به عضویت ناپیوسته یکی از گروه‌ها درآمده و پس از چند ماه فعالیت سودمند، به عنوان یک هم‌وند پیوسته دارای حق رای، پذیرفته شوند.

نقد افراز[ویرایش]

بعضی از منابع غیر ایرانی با ادعای سازمان افراز مبنی بر غیر سیاسی و فرهنگی بودن، موافق نیستند. شبنم هالیدی در کتاب تعریف ایران: سیاست مقاومت،[۳۱] درباره انجمن افراز نوشته:

«در اساسنامه به‌روز شده این موسسه ادعا گردیده که این سازمان نهادی فرهنگی است تا سیاسی، مردمی است تا دولتی و غیر انتفاعی است. به هرحال مفهوم اهداف افراز را می‌توان بعنوان اهداف سیاسی درک نمود..»

در یک بررسی دیگر دانشگاهی[۳۲]، کریستوفر مارکینکوسکی ادعا کرده که این سازمان ایرانگرا (ایرانیست) [۳۲]ص ۱۹است، و از نظر ثبات منطقه‌ای خطرناک است چراکه بدنبال زنده کردن قدرت قدیمی منطقه‌ای ایران است[۳۲]ص ۲۰. همچنین در کتاب هویتهای شیعه[۳۳] هم ادعا شده که این سازمان ملی‌گرای افراطی است. با اینحال هالیدی افراز را دارای رویکرد ناسیونالیسم مثبت، در برابر رویکرد اسلامگرایی دانسته است. (صفحه 47)[۳۴]

منابع

  1.  بیانیهٔ دومین همایش جشن‌های ایرانی
  2. پرش به بالا انجمن فرهنگی ایران زمین - افراز
  3. پرش به بالا همبستگی تیره‌های ایرانی زیر درفش فرهنگی نوروز - fravahr.org
  4. پرش به بالا خواندنیها - Khandaniha - جشن نوروز در دانشگاه تهران
  5. پرش به بالا انجمن فرهنگی ایران زمین - افراز - گزارش روزنامه اعتماد از سومین جشن بزرگ نوروز انجمن افراز
  6. پرش به بالا انجمن فرهنگی ایران زمین - افراز
  7. ↑ پرش به بالا به:۷٫۰ ۷٫۱ ««جشن مهرگان» در دانشگاه تهران بر‌گزار شد»خبرگزاری ایسنا، ۲۱ مهر ۱۳۸۸. بازبینی‌شده در ۲۲ مهر ۱۳۹۲.
  8. پرش به بالا «جشن مهرگان» در دانشگاه تهران بر‌گزار شد
  9. پرش به بالا انجمن افراز جشن مهرگان را بر‌گزار کرد
  10. ↑ پرش به بالا به:۱۰٫۰ ۱۰٫۱ «همایش «جشن ایرانی مهرگان» بر‌گزار شد»خبرگزاری ایسنا، ۲۵ مهر ۱۳۸۹. بازبینی‌شده در ۲۲ مهر ۱۳۹۲.
  11. پرش به بالا [http://www.iranboom.ir/tazeh-ha/anjoman-ha/3509-mehregan-90-bargozar-afraz.html جشن مهرگان (مهرماه ۱۳۹۰) از رشته همایش جشن‌های ایرانی به‌کوشش انجمن افراز بر‌گزار شد]
  12. پرش به بالا http://isna.ir/fa/imageReport/92072214566/مراسم-جشن-مهرگان
  13. پرش به بالا جشن اسفندگان بر‌گزار شد
  14. پرش به بالا «یک پژوهشگر: جشن بدون فلسفه نمی‌تواند پا بگیرد»خبرگزاری ایسنا، ۲۹ مهر ۱۳۹۰. بازبینی‌شده در ۲۲ مهر ۱۳۹۲.
  15. پرش به بالا جشن ملی سده بر‌گزار شد!
  16. پرش به بالا «جشن اسفندگان در دانشگاه علوم پزشکی تهران بر‌گزار می‌شود»خبرگزاری ایسنا، ۲ اسفند ۱۳۸۴. بازبینی‌شده در ۲۲ مهر ۱۳۹۲.
  17. پرش به بالا گزارش جشن نیلوفر انجمن افراز
  18. پرش به بالا انجمن فرهنگی ایران زمین - افراز
  19. پرش به بالا همایش سالگرد حماسه چالدران در تالار ورشو. . روزنامه سرمایه، ش. ۵۴۸ صفحه ۲۸ (۱۷ شهریور ۱۳۸۶).
  20.  Chn | News
  21. پرش به بالا Chn | News
  22. پرش به بالا انجمن پژوهشی ایرانشهر» آرشیو» بحرین و جزایر خلیج فارس از دریچه اسناد
  23. پرش به بالا گفتگو با پروفسور هاید ماری کخ ایران‌شناس آلمانی‌تبار و نویسنده کتاب "از زبان داریوش". . روزنامه همشهری، ش. ۳۱۱۱ (۲۸ تیر ۱۳۸۲).
  24. پرش به بالا انجمن پژوهشی ایرانشهر» آرشیو» اسطوره‌شناسی پهلوانان ایرانی به نقد کشیده شد
  25. پرش به بالا خبرگزاری کتاب ایران (IBNA) - نقد و بررسی مجموعه ۱۴جلدی «تاریخ هخامنشیان»
  26. پرش به بالا انجمن پژوهشی ایرانشهر» آرشیو» پژواک ماراتن هنوز طنین‌انداز است
  27. پرش به بالا انجمن فرهنگی ایران زمین - افراز
  28. پرش به بالا «دبیر انجمن فرهنگی ایران‌زمین: پرونده‌های ثبتی مهرگان و تیرگان به سازمان میراث فرهنگی فرستاده شده‌اند»خبرگزاری ایسنا، ۳ آبان ۱۳۸۸. بازبینی‌شده در ۲۲ مهر ۱۳۹۲.
  29. پرش به بالا Chn | News
  30. پرش به بالا انجمن فرهنگی ایران زمین - افراز
  31. پرش به بالا Holliday, Shabnam J. (2011)."Afraz"&hl=en&sa=X&ei=S1ArUempOo7PsgbgrIDYAg&ved=0CDUQ6AEwAg#v=onepage&q="Afraz"&f=false Defining Iran Politics of Resistance.. Farnham: Ashgate Pub. pp. 46 – 49. ISBN 9781409405245. Retrieved 14 March 2013.
  32. ↑ پرش به بالا به:۳۲٫۰ ۳۲٫۱ ۳۲٫۲ Marcinkowski, Christoph. "Between Greater Iran and Shi’ite Crescent: Some Thoughts on the Nature of Iran’s Ambitions in the Middle East". S. Rajaratnam School of international Studies. Retrieved 14 March 2013.
  33. پرش به بالا Marcinkowski, Christoph (2010)."Afraz"+++Iran&hl=en&sa=X&ei=vlArUcj5EsHTtQadtYHQAw&ved=0CDEQ6AEwAQ#v=onepage&q="Afraz"%20+%20Iran&f=false Shi'ite identities: community and culture in changing social contexts. Wien: Lit. p. 93. ISBN 3643800495.
  34. پرش به بالا http://books.google.com/books/about/Defining_Iran.html?id=J-7dsRInkOEC